Zakupy z głową

Jakie są korzyści z programów lojalnościowych?

Coraz więcej firm wprowadza programy lojalnościowe dla swoich klientów. Wynika to polityki sprzedażowej, która nastawiona jest na pozyskiwanie i przyciągnięcie klienta. Czy z punktu widzenia klienta uczestnictwo w programie lojalnościowym jest korzystne i pozwala na oszczędzanie?

Opłacalność uczestnictwa w programie lojalnościowym

Często słyszane pytanie od sprzedawców „Czy zbiera Pan/Pani punkty?” nie powinno kończyć się odpowiedzią negatywną. Najczęściej tego typu odpowiedzi wynikają z kilku przekonań:

  • programy lojalnościowe zmuszają do nieplanowanych zakupów,
  • zbieranie punktów jest długotrwałe,
  • poniesiony wydatek na zakupy jest nieproporcjonalny do otrzymanej w programie nagrody,
  • nie opłaca się zbierać punktów w miejscach oddalonych od miejsca zamieszkania.

Osoby korzystające z programów lojalnościowych w zdecydowanej przewadze uważają, że to za opłacalne. Dostrzegają korzyści zwłaszcza z tych punktów, z których często korzystają. Tam, gdzie najczęściej robimy zakupy, zyskujemy najwięcej. Tam, gdzie sporadycznie dokonujemy zakupów, punkty gromadzone są wolniej, jednak nie ma z tego tytułu żadnych strat, oczywiście pod warunkiem, że nie ulegamy wszystkim promocjom i nie jeździmy na zakupy do oddalonego sklepu samochodem spalającym duże ilości paliwa, chyba że… za tankowanie otrzymamy korzystne punkty. Punkty tak naprawdę mogą być zbierane tylko i wyłącznie przy okazji, często koniecznych, zakupów. Sprawę ułatwiają e-sklepy.

Najlepsze popularne programy lojalnościowe

Największą popularnością cieszy się program PayBack, gdyż jest on obsługiwany przez duże, stale rosnące grono partnerów, u których można zbierać, ale też wydawać punkty. Obecnie w programie jest ponad 400 partnerów, zarówno online, jak i stacjonarnych, z których najpopularniejsze to stacje benzynowe BP, markety Kaufland, sieć telekomunikacyjna Orange, Bank Zachodni WBK, Multikino. Program PayBack daje największe możliwości, jeśli chodzi o gromadzenie punktów. Istotną korzyścią płynącą dla uczestników tego programu jest to, że punkty nie muszą być zamieniane na nagrody, stają się swoistą walutą, gdyż punktami PayBack można płacić w wielu miejscach za określone usługi, towary.

payback

Na uwagę zasługuje też grupa Orlen oferująca program VITAY. Jest to opłacalny program dla tych wszystkich, którzy dużo podróżują. Punkty są gromadzone nie tylko za wydatki poniesione na paliwo, ale także wszelkie napoje i przekąski dostępne na stacji. Można je wymienić na tankowanie, im więcej punktów, tym więcej paliwa nalejemy do baku. Program przewiduje także dużo cennych nagród. Punkty można przeznaczyć nawet na pomoc dzieciom Fundacji Dar Serca. Aktualnie robiąc zakupy u Partnerów programu VITAY można otrzymać dodatkowe punkty VITAY. 

Dużym powodzeniem cieszy się program dostępny dla klientów marketów Tesco. ClubCard przewiduje, że za każde wydane 2 zł przyznawany jest 1 punkt, z kolei wartość 1 punktu to 1 grosz. Klient, który w danym cyklicznym trzymiesięcznym okresie zbierania punktów zgromadzi co najmniej 300 punktów, otrzyma nagrody w postaci bonów. Programy lojalnościowe są korzystne także dla wszystkich budujących i remontujących, odwiedzających markety budowlane, np. Leroy Merline, Praktiker.

Przed przystąpieniem do programu warto zapoznać się z regulaminem, gdyż może się okazać, że odpowiedź negatywna na pytanie „Czy zbiera Pan/Pani punkty?” pozbawi nas możliwości sporych oszczędności.