Ustawienie zbieżności kół - ile kosztuje i na czym polega?
Układ kierowniczy pełni bardzo istotne funkcje w prowadzeniu pojazdu m.in. poprawia komfort jazdy, polepsza precyzję, co z kolei ma wpływ na ogólne bezpieczeństwo kierowcy. Zdarza się jednak, ze pod wpływem wydarzeń drogowych lub z powodu innych przyczyn, zostaje on rozregulowany. Dlatego też, w tym celu przeprowadzane jest ustawienie zbieżności kół, która jest pierwszą najważniejszą regulacją całego układu kierowniczego.
Badania diagnostyczne układu kierowniczego przeprowadza się raz w roku na stacja kontroli pojazdów. Podczas jego trwania sprawdza się zużycie np. końcówek drążków kierowniczych oraz czy w układzie nie ma wycieków np. z pompy wspomagania, przekładni kierowniczej lub węży hydraulicznego układu wspomagania kierownicy. Istotne są również parametry ustawienia kół, sprawdzane według pewnym standardów w celu ustalenia możliwych odchyleń. Zbieżność kół reguluje się dość często, zwłaszcza po takich zdarzeniach drogowych jak np. dziura w asfalcie,wysokie krawężniki, zmiana opon lub wymiana części układu kierowniczego.
Całkowicie sprawny układ kierowniczy to taki, który zapewnia precyzję podczas jazdy, samoczynne utrzymanie prostoliniowego toru ruchu,płynność całego układu, równe zużywanie opon,ochronę kierownicy przed drganiami, samoczynny powrót kół kierowanych do położenia na wprost. W kołach przednich ustala się także ich kąt pochylenia a także pochylenie sworznia zwrotnicy i kąt wyprzedzenia kąta zwrotnicy.
Źle ustawiona zbieżność objawia się szybkim i nierównym zużyciem opon, nieprecyzyjnym prowadzeniem auta, które może ściągać na jedną stronę oraz zwiększone zużycie paliwa. Definicja zbieżności kół jest dość skomplikowana, jednak upraszczając, jest to kąt między torami kół tej samej osi. Zbieżność zazwyczaj ustawia się na przedniej osi. Warto dodać, iż nie jest polecane ustawianie zbieżności w sytuacjach gdy: auto ma uszkodzone zawieszenie, zepsuty układ kierowniczy lub opony z różną wysokością bieżnika.
Ustawienie zbieżności przeprowadza się na podstawie wartości zbieżności, jakie podaje producent każdego modelu auta. Takie dane powinna posiadać każda osoba dokonująca zbieżności.Dane te można znaleźć w informacji technicznej, w książkach dla mechaników a także w programach warsztatowych. Dla współczesnych samochodów zbieżność jest ustawiana zwykle w przedziale od minus trzech do plus siedmiu milimetrów z dokładnością pomiaru i regulacji do pół milimetra. W tym celu używa się dwóch kluczy. Za pomocą pierwszego unieruchamia się przegub kulowy w odpowiednim miejscu a następnie drugim kluczem obraca się przeciwnakrętkę, która ustala położenie drążka kierowniczego.
Ustawienie zbieżności kół, nie jest zbyt bolesne dla naszego portfela. Cena waha się pomiędzy 50 a 100 zł. w zależności od stacji diagnostycznej i jej lokalizacji. Czas trwania regulacji, wynosi ok 30 minut. Regulacja kół to pewien rodzaj kompromisu pomiędzy stabilnością jazdy, jej komfortem, manewrowością (brak ściągania auta), zużyciem paliwa (tak istotnym) a także ogumienia.