Jak rozpoznać uszkodzone poduszki silnika?
Poduszka silnika to element, na który większość kierowców nie zwraca uwagi – a trzeba, ponieważ to element niezwykle istotny, od którego zależy komfortowe poruszanie się samochodem. Poduszki silnika łączą silnik i skrzynię biegów z karoserią. Jeśli taka poduszka zostanie uszkodzona, ma to wpływ na maszynę oraz na samą jazdę – dlatego wszelkie awarie lepiej jest od razu naprawiać i umieć je wcześnie rozpoznać. Jak to zrobić? Oto kilka porad!
Ważna rola poduszki silnika
Poduszka silnika – jak już wspomniano we wstępie – jest istotnym elementem każdego pojazdu. Łączy silnik z karoserią, tłumiąc dźwięki wydawane przez silnik – wszelkie hałasy i wibracje. Dzięki niej karoseria tak mocno się nie trzęsie, a silnik nie obija się o nią i nie przenosi na nią swojego ruchu. Jeśli jednak poduszka jest uszkodzona, ta amortyzacja nie przebiega prawidłowo, co – jak można się domyślić – powoduje określone objawy ostrzegawcze. Poduszki mają ograniczoną żywotność – jak każdy element pojazdu. Zbudowane są bowiem z gumy i metalu, a ich eksploatacja jest nieustanna – pracują za każdym razem, gdy pojazd jest w ruchu. Dlatego z czasem nie jest trudno o uszkodzenia, a wręcz wiadomo, że na pewno wystąpią. Warto zwracać uwagę na oznaki uszkodzenia, które są dosyć wyraźne.
Objawy uszkodzonej poduszki silnika
Jak rozpoznać, że poduszka silnika uległa jakiemuś uszkodzeniu? Pierwszym objawem uszkodzonych poduszek pod silnikiem są niewielkie wibracje, przenoszone szczególnie podczas pracy silnika na biegu jałowym. Ponieważ jednak w niektórych pojazdach podobne drgania i tak występują, decydującym objawem jest raczej dźwięk wydobywający się podczas ruszania – charakterystyczny, przypominający dudnienie. Dźwięk ten wydobywa się spod maski silnika także w sytuacji, gdy pojazd sunie po nierównej drodze. Oczywiście, trudno jedynie na tej podstawie postawić właściwą diagnozę, a przede wszystkim ciężko jest samodzielnie to sprawdzić – dlatego właśnie w razie wszelkich wątpliwości, gdy ma się jakieś niepokojące podejrzenia, warto jak najszybciej udać się do mechanika.
Wymiana poduszek pod silnikiem
Raczej nie poleca się samodzielnej wymiany poduszek pod silnikiem, ponieważ można przy okazji uszkodzić jakieś inne, ważne elementy, albo coś niewłaściwie zamontować. Praca jest ciężka, żmudna i raczej niewiele osób prywatnych posiada odpowiednie zdolności, żeby ją wykonać. Lepiej jest pozostawić to fachowcom. Właścicielowi pojazdu pozostaje zatem jedynie wybór odpowiedniej poduszki pod silnik do wymiany. Nie można kupić pierwszego lepszego produktu, ponieważ poduszka musi pasować do konkretnego modelu auta. Często niestety wymiana tych mniej popularnych modeli wiąże się z koniecznością zamontowania jego słabszego zamiennika, co oczywiście osłabia późniejszy komfort jazdy. Lepiej zatem dokładnie poszukać odpowiedniego modelu, niż potem żałować. Dopasowujemy markę, model, rok produkcji oraz rodzaj silnika. Dobrym pomysłem jest także wymiana obydwu poduszek jednocześnie - wówczas odczujemy największą, pozytywną zmianę komfortu jazdy.