Ile kosztuje wymiana łańcucha rozrządu? Czy jest się czego obawiać?
Podstawowym elementem napędu rozrządu, który jest stosowany w wielu silnikach benzynowych, jest łańcuch rozrządu. Kiedy się psuje należy go wymienić, ponieważ bez niego urządzenie nie będzie pracowało. Ile kosztuje taka naprawa i jak ona przebiega?
Aby dobrze przygotować samochód do sprzedaży, należy także zadbać o stan jego rozrządu. Regularna kontrola i ewentualna wymiana łańcucha może zwiększyć jego wartość i zainteresowanie nabywców. Warto więc poświęcić trochę czasu i pieniędzy na jego przegląd, by mieć pewność, że samochód jest w dobrym stanie technicznym.
- Łańcuch rozrządu jest bardziej trwały niż pasek rozrządu i jego żywotność może wynieść nawet 450 tys. kilometrów.
- Awarii łańcucha może sprzyjać nieodpowiedniej jakości olej silnikowy.
- Łańcuch rozrządu pełni funkcję przekazywania napędu, napędzania pompy cieczy chłodzącej i oleju oraz sterowania dopływem mieszanki paliwowo-powietrznej i usuwania spalin.
- Rozrząd w samochodzie może ulec uszkodzeniu nie tylko w wyniku zużycia łańcucha, ale także prowadnic, koła zębatego itp.
- Wymiana łańcucha rozrządu może kosztować od kilkuset do kilku tysięcy złotych w zależności od modelu samochodu.
Łańcuch rozrządu ma o wiele więcej zalet niż zwykły pasek rozrządu. Dłuższa jest jego żywotność, porównywana do żywotności całego silnika, czyli około 450 tysięcy kilometrów. Czasami jednak dochodzi do ich awarii, za co winę najczęściej ponosi olej silnikowy. Niestety coraz częściej producenci pokazują, że można wyprodukować łańcuchy, które będą się psuły już po przejechaniu jednej dziesiątej normalnej odległości. Łańcuch rozrządu staje się więc powoli kolejnym elementem eksploatacyjnym, z tym że nie podaje się częstotliwości jego wymiany.
Jakie zadanie pełni łańcuchowy napęd rozrządu?
Główną funkcją łańcucha rozrządu w podstawowych silnikach jest przekazywanie napędu z koła pasowego do koła napędowego na wałku rozrządu, ewentualnie na dwa koła zębate, jeśli w pojeździe występują dwa wałki rozrządu. Co więcej, łańcuch napędza też pompę cieczy chłodzącej i pompę oleju, tym samym zapewniając odpowiednie ciśnienie oleju silnikowego. Łańcuch może też napędzać pompę wysokiego ciśnienia w silnikach wysokoprężnych i benzynowych. W niektórych modelach silników stosuje się też drugi łańcuch rozrządu, który odpowiada za olej.
Zadaniem całego urządzenia, w którego skład wchodzi łańcuch rozrządu jest sterowanie dopływem mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów, a także usuwanie spalin z pojazdu.
Niestety, nie tylko łańcuch
Oprócz zużycia łańcucha rozrządu może dojść także do uszkodzenia prowadnic. Awarii mogą również ulec koła zębate na wale korbowym i na wale silnika. Przyczyną są ścierające się zęby na skutek niedostatecznej ilości oleju, który w pewien sposób amortyzuje tarcie. Największym kłopotem może być sytuacja, w której koło pasowe jest zamontowane na stałe. Koszty wymiany pójdą wtedy w górę.
Ile trzeba zapłacić za usługę wymiany rozrządu na łańcuchu?
Najczęściej koszty naprawy opisywanej usterki wahają się w okolicy 300 do 900 złotych. Cena uzależniona jest od modelu silnika, czyli skomplikowania dostępu do niego, a także od ilości części, które muszą zostać wymienione. Koszty mogą wzrosnąć w przypadku niecodziennej usterki. Sama naprawa może trwać nawet kilka godzin. Mechanicy muszą najpierw rozebrać obudowę silnika, aby później zablokować układ rozrządu odkręcić napinacz hydrauliczny i na końcu zdemontować łańcuch.
Ile kosztują komplety łańcucha rozrządu do przykładowych aut?
W internecie łatwo jest znaleźć liczne oferty łańcuchów w atrakcyjnych cenach. Niestety spotyka się także takie, gdzie produkt pochodzi z wymiany. Należy unikać takich okazji, gdyż zniszczeniu może od razu ulec cały silnik.
Nie można zapominać, że na kondycję łańcucha wpływ ma kilka czynników. Podstawowym z nich jest poziom oleju. Znaczenie ma również sposób eksploatacji silnika i całego pojazdu. Ruszanie z piskiem opom wpływa na szybsze zużycie łańcucha.
Przed sprzedażą samochodu, ważne jest, aby sprawdzić stan wszystkich jego elementów eksploatacyjnych, w tym także stan rozrządu. Warto wymienić wszystkie uszkodzone elementy i zadbać o ich odpowiednie działanie, aby samochód mógł być sprzedany w jak najlepszym stanie. Czasami koszt takiej naprawy może być wysoki, ale z pewnością opłaci się w dłuższej perspektywie, ponieważ zwiększy to wartość samochodu i umożliwi jego sprzedaż za wyższą cenę. Warto więc zainwestować w swój samochód i zadbać o jego stan przed sprzedażą.